tidsperspektiv

Skärgårdsluft. Fina septemberdagar. Höstregn.
Det är de små sakerna som betyder allt.
 
Det här med att slappna av, varför kan människor inte bara göra det? Eller rättare sagt - varför kan jag inte bara göra det. Jag har haft mycket skit i mina vrår och gått igenom mycket, men jag har också lärt mig mycket. Det jag framförallt tagit fasta på på sista tiden är att alla har sin egen skit, men det gäller att fokusera på sina trygga punkter i vardagen. Jag tror att det på något sätt blivit mitt mantra här i livet.
 
Vi är rätt små egentligen, i universum. Våra problem, orosmoment och bekymmer också.
Jag har också börjat förstå att det inte är någon mening att grubbla i nostalgi. Det tar mig inte framåt och jag är ändå inte ensam om att färdas med minnen. Det är bara en evig jakt på gamla känslor.
 
Jag tror att mitt största problem, vilket jag säkerligen tampats med tusen gånger och kommer att tampas med hela livet, är att jag vill alldeles för mycket. Jag har felaktiga proportioner, hetsar fram resultat. Jag vill hinna med så mycket, jag vill undvika att missa saker och jag vill få ut så mycket som möjligt av livet. Jag kan aldrig vara nöjd. Antingen vill jag bara framåt, eller så vill jag bara bakåt. Den eviga cirkeln i en hopplös nostalgikers kontrollbundna liv antar jag.
 
 
Jag är hur som helst ypperligt exalterad över att hösten nu äntligen är här igen - som jag har längtat! Jag har längtat efter höstmyset, höstfärgerna och den friska luften. Jag har längtat efter mörkret, de tända ljusen och chansen till nystarter. Jag har längtat så mycket efter kravlösheten. Hösten har blivit min grej. Så att säga.
 
Jag tar chansen nu också att ta nya steg. Jag kämpar med att rensa och börja om, att slå mig fri. Jag kämpar med att utvecklas dit jag faktiskt vill utvecklas. Och jag har tagit ett konkret beslut. Det krävde mod mina vänner.
Vi har också hunnit med att välkomna en ny liten utomordentligt söt medlem i familjen. Stora saker sker runt hörnen. Liv altereras, försvinner eller tillkommer. Det är mäktigt och läskigt.
 
Jag är i behov av nya utmaningar. Det är där jag kan hitta mina endorfiner - där, mitt i kaoset.
Jag är utmanad att rädda mig själv, att förhindra kontrollbehovet, att stoppa myrkriget. Och det kommer att bli ett korståg jag sent kommer att glömma. Kroppen och sinnet läker, men lämnar alltid ärr.
 
Ibland vet man bara inte var man ska börja rensa i livet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0